Eduardo Rovira, een bescheiden musicus

“Er was een periode dat Rovira revolutionairder was dan ik.”
Astor Piazzolla

 

Kan de passie voor muziek sterker zijn dan de gretigheid naar applaus en de goedkeuring van het publiek? Kan de dorst naar kennis en experiment groter zijn dan de honger naar roem, gevoed door het applaus van het publiek? Zeer weinig tangomuzikanten hebben zoveel risico genomen en zoveel grenzen verlegd als Eduardo Rovira. Zijn vernieuwingen in de tangomuziek verleidden zelfs de grote Astor Piazzolla tot de woorden: “Er was een periode dat Rovira revolutionairder was dan ik.” Specialisten beschouwden Rovira als de tegenhanger van de auteur van Adios Nonino, omdat hij de grenzen van de tango op elke mogelijke manier verlegde. Het was hij die voor het eerst een elektronische versie van tangomuziek bracht, en waar Piazzolla jazz introduceerde, daar moderniseerde Rovira tango met elementen uit de klassieke en hedendaagse muziek. Hij viel ten prooi – net als Piazzolla – aan de onverschilligheid van het grote publiek van tangoliefhebbers. Het was immers het moment waarop de neergang van de muziek van Buenos Aires als favoriet van de massa werd ingezet, doordat een gigantische golf van stijlen de stad overspoelde en niet alleen de populaire cultuur in en rond Buenos Aires voor altijd veranderde, maar ook wereldwijd.
Hoe het ook zij, het werk van Rovira was altijd al een parel, klaar om ontdekt te worden en gereed om iedereen te verbazen die dezelfde nieuwsgierigheid aan de dag legt en non-conformistische principes stelt tegenover de gevestigde waarden.

Auteur: Carlos M. Rosa

 

ROVIRA, EEN (ANDERE) REVOLUTIE

“In Argentinië kun je alles veranderen behalve tango” 
Astor Piazzolla

 

Wat Astor Piazzolla en Eduardo Rovira gemeen hebben, is dat beiden muziek schreven voor hun eigen ensembles met een veeleisendheid alsof het het circuit van de klassieke muziek betrof. Die meticuleuze manier van schrijven kan worden vergeleken met die van de meest prestigieuze bewerkers van tango, zoals Héctor Artola en Argentino Galván, maar met dat verschil dat Piazzolla en Rovira bovendien een zeer uitgekiende avant-gardistische tango creëerden.

Beiden waren zich bewust van het belang van hun werk, maar Piazzolla was altijd al een onverschrokken promotor van zijn ontwrichtende benadering van tango geweest, daar waar Rovira er nooit in slaagde zich op diezelfde manier te profileren.

Piazzolla maakte voortdurend vluchten voorwaarts (New York in 1958; Milán in 1974), terwijl Rovira zichzelf leek te isoleren. De overweldigende roem die Piazzolla te beurt viel, wierp ontegensprekelijk een schaduw over Rovira tijdens het avontuur van de tangovernieuwing. Daar tegenover staat dat het oevre van Rovira de laatste jaren een sterke herwaardering kent. Voor het eerst zijn al zijn opnames toegankelijk, maar bovenal is er een groot aantal originele partituren aan de vergetelheid ontrukt, waardoor het werk van Rovira eindelijk naar waarde kan worden geschat. Het kwintet Sonico heeft hier op beide vlakken toe bijgedragen. Deze formatie, opgericht in België in 2016, heeft niet alleen verloren gewaande partituren vanonder het stof gehaald, maar is er ook in geslaagd om de muziek van Rovira te interpreteren met een verbazingwekkende instrumentale en stylistische perfectie. Dit album is het eerste sinds de dood van Rovira dat volledig gewijd is aan zijn composities. De muziek klinkt fris en helder en laat de luisteraar toe om volop de grootsheid van de tango van Rovira te appreciëren, alsook de originaliteit van zijn nalatenschap, die bijna geen sporen draagt van zijn collega in de tangovernieuwing. Rovira is geen imitator van Piazzolla; hij ontwikkelde zijn eigen identiteit. Slechts een paar maten van Rovira’s muziek volstaan om zijn prachtige en unieke stijl thuis te brengen.

Dit album bevat zowel baanbrekende stukken als bewerkingen van klassieke tango’s. Samen vormen zij een voortreffelijke anthologie van Eduardo Rovira’s benadering van tango, waarover nog veel ontdekt en gezegd kan worden.

 

Auteur: Omar García Brunelli

 

Voorstelling: Sonico, Eduardo Rovira: La otra vanguardia, woensdag 27 november 2019, aanvang: 20:30 uur

Voorstellingen

 

Vind je ons theater
ook zo bijzonder?
Steun ons
en word Vriend!